2012年11月27日 星期二

About American Dream Factory / アメリカドリ-ム工場について

導演/ 黃思農

「28天的打工潛伏,使我受到了強烈的震撼。這並非因為明白了他們究竟為何而死,而是知悉了他們如何活著。」

─《與機器相伴的青春和命運:潛伏富士康28天手記》, 《南方周末》實習生 劉志毅

<美國夢工廠>這齣戲是再拒劇團多年來對新世代處境的思考與提問, 透過10段“夢境“,映照被稱之為草莓族、尼特族、失落的一代、玻璃青年的世界。這些成長於解嚴後台灣社會,被統稱為七年級生的一代,相當巧合的與世界各地年齡相近的青年一樣,被各種帶有批判與貶抑的辭彙所命名,但他們亦同時像是一群班雅明筆下,因為拒絕面向那個被稱之為"進步"的未來, 而堅定的背轉身來的天使。

在我們台北場的演出過程中,這齣關於異化的戲卻無意間和一個沉重的社會事件發生連結,遠在對岸的深圳,一群年輕人因為富士康工廠的壓迫,接連的跳樓身亡,而台灣的立委、政客和大眾傳媒卻無視於自殺潮,不斷發表維護台灣商人的反動言論。

<美國夢工廠>這齣戲所希望演現的,是我們的存在價值與勞動的意義,如何被資本所消耗殆盡,是我們的夢想與青春,如何被單一化的社會期望所化約? 亦是在一個想像力與感受力漸趨貧乏、時間感斷裂的年代, 作為一個反全球化的文本, 我們這個世代與時代的關係又是甚麼:

我們是誰?
我們身處何方?
我們為什麼要過這樣的日子?
我們如何生存?

這是過去劇場的提問,也將是未來劇場的提問。正是在這樣的提問裏,我們重新理解劇場的本質 ── 一種對「當下」的渴求──這個「當下」包含了過去、現在與未來連綿不絕的時間。

請永遠記得那些死難的青年。如果所有的未來如John Berger所言,都是建構在死者的想像之中,所謂的「當下」,亦是曾經死者的想像。

未來的劇場必須讓我們更逼近這樣的時間,我們在此逼視死亡,因為它關乎我們每天的生存。


アメリカドリ-ム工場について

「二十八日間のアルバイトで、多大なショックを受けた。これは彼らがいったいどうやって死に至ることが分かったのではなく、彼らがどうやって生きていることが分かったからだ。」

《機械と伴う青春と運命:フォックスコンで潜伏の二十八日間の手記》 《南方周末》実習生劉志毅

ここ数年、再拒劇団が注目しているのは若者世代をめぐる問題への思索と質問。その結晶はニート族や失われた世代などと呼ばれる青年の世界を写り出そうとする「アメリカドリ-ム工場」という作品だ。「七年級生」とよばれる台湾の若者世代は戒厳解除後の時代に生まれ、世界中の青年と同様に社会的に蔑みを受け、差別用語で名付けられている。しかし、彼らは又ベンヤミンが書いた進歩という未来に背中を向けた新しい天使のようだ。

台北での公演期間、この疎外に関わる芝居は不意にある社会事件に繋がった。それは、深圳のフォックスコン工場で起る従業員の連続自殺事件だった。だが、この事件に対して、台湾の議員、政治家とマッスメディアは無視しつつ、資本家を一辺倒に支持するように唱えた。

アメリカドリーム工場という作品が表現しようとするのは、われらの存在価値と労働の意味がいかに資本に従属させられて消していくかということと、われらの夢と青春がいかに単一化した社会の期待に決められるかということだ。この作品は反グローバルの作品として、想像力と感覚力が乏しくなっている今の時代にどのように関わるかが問い続けたいものだ。

我らは誰なのか?
我らは何処にいるのか?
我らはなぜこのような生き方をしているか?
我らはいかに生きていくか?

これは昔の劇場が問う質問であり、未来の劇場が問う質問でもある。このような質問が問われるうちに劇場の本質が迫ってきた。それは「いま」への追求。その「いま」は過去と現在、そして未来へと繋がる連続の時間だ。 死んだ青年たちのことを永遠に覚えてください。もしジョンバージャーの言ったように、未来は死者の想像によって成立されるとするならば、いわゆる「いま」も死者の想像だったに違いない。

未来の劇場はこのような時間へと迫っていかなければならない、死亡をじっと見ていなければならない。それはわれわれの毎日の生存と関わるからだ。


About American Dream Factory

The 28-day undercover work made a strong impact on me. It wasn't about finding out what they died for, but rather to learn how they lived.
-The Fate of Youth in the Company of Machinery: 28 Days Undercover at Foxconn
Liu Zhi Yi, Southern Weekend

American Dream Factory is the culmination of Against-Again Troupe’s investigations into the living conditions of our generation. Realized in the form of ten “dreams,” the play depicts the world of the so-called Strawberry Generation, also known to different cultures as the Lost Generation, Glass Youth, or NEET (Not in Employment, Education or Training). The young people born in the 80s in Taiwan, who grew up in the post-martial-law Taiwan society, have coincidentally been labeled with denigrating terms just like the young people from all over the world. These individuals are like Walter Benjamin’s Angel of History, forever resisting the storm of progress, with their backs turned towards the future.

During our premiere in Taipei, our play about alienation coincided with a tragic social incident across the strait - in the Foxconn factories in Shenzhen, young workers committed suicide in response to their oppressive working environments. Heedless of the suicidal trend, politicians and media in Taiwan continued to speak for the benefits of Taiwanese investors.

What American Dream Factory hopes to convey, is how the value of our existence and the meaning of our labour are depleted by capital; and how our youth and dreams are simplified by homogeneous social expectations. As a text for anti-globalization in an age where our feelings have become meager and our sense of time is fractured, this play digs into the relationship between our generation and our time.

Who are we?
Where are we?
Why do we live the way we do?
How do we survive?

These are questions asked by theater artists past present and future. Within these questions, we try to understand the essence of theater - a thirst for the “now.” And this “now” is also a continuum of past, present and future.

Please remember the young people who died. If the future is as John Berger said - the imagination of the dead, than the “now” is also the imagination of those who died.

The theater of the future must take us closer to this sense of time. We stare at death, for it is about our everyday survival.

Summary of Scenes
Track 1. Born this way
Track 2. Mr. Macdonald’s morning
Track 3. Disappear: Dreams of a Salesman
Track 4. You are what you want
Track 5. Superstar
Track6. Compulsion to repeat
Track 7. City of Light
Track 8. Mr. Macdonald’s Nightmare
Track 9. We are the world
Track 10. Across the Universe- Dreams about revolution
-->



沒有留言:

張貼留言